Muhammad he was the only man in history who was supremely successful on both the religious and secular levels.-Michael H Hart.

Thursday 29 May 2008

Dan empat perkara, mendatangkan rezeki yaitu

Nabi Muhammad SAW bersabda:
Ø Umar telah berkata kepada Nabi SAW : “Sesungguhnya saya mempunyai seratus saham di Khaibar, belum pernah saya mempunyai harta yang lebih saya cintai daripada itu. Sesungguhnya saya bermaksud menyedekahkannya. Jawab Nabi SAW : Engkau tahan pokoknya dan sedekahkan buahnya”. (HR. Nasa’i dan Ibnu Majah)

Ø Dari Abu Hurairah berkata : “Nabi SAW telah mewakilkan kepada saya untuk memelihara zakat fitrah, dan beliau telah memberi seekor kambing kepada Uqbah bin Amir agar dibagikan kepada sahabat-sahabat beliau“. (HR. Bukhary).

Ø Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah Saw. Bersabda:”Hai wanita muslimat, jangan merasa rendah kalau akan memberi hadiah pada tetangga, walau sekedar kikil (ujung kaki) kambing”. (HR.Bukhary, Muslim)

Ø “Barang siapa yang ingin rejekinya mudah, atau panjang umurnya maka hubungilah familinya (keluarganya, sahabatnya)”. (HR.Muslim)

Ø Dan empat perkara, mendatangkan rezeki yaitu:
· Bangun malam untuk sholat tahajud
· Banyak beristighfar di waktu sahur (akhir malam)
· Gemar bersedekah
· Berzikir di waktu pagi dan petang/sore
(Al-Hadits)

No comments: